جستجو
بازگشت به همه

زومبا و تاثیرات آن بر لاغری

زومبا نوعی ورزش هوازی و پر انرژی است که راهی مناسب برای افزایش فعالیت بدنی و کالری سوزی است. از این رو زومبا راهی مناسب برای کاهش وزن خواهد بود. دقت داشته باشید برای کاهش وزن باید میزان کالری سوزی بدن، بیش از میزان کالری دریافتی باشد. برای انجام این کار می‌توانید علاوه بر افزایش اصولی فعالیت‌های بدنی، میزان کالری مصرفی در طول روز خود را نیز کاهش دهید.

 انجام یک ساعت ورزش زومبا با شدت متوسط و نسبتا بالا، با توجه به شرایط بدنی فرد که در ادامه بیان می‌شود، ممکن است باعث کالری سوزی بدن به میزانی بین 300 تا 900 کالری شود. حال اگر این فعالیت بدنی که باعث چربی سوزی می‌شود را همراه با یک رژیم غذایی متعادل همراه کنید، مطمئنا خیلی سریع‌تر به هدف خود یعنی لاغری از طریق زومبا، دست پیدا خواهید کرد. در ادامه این مطلب از وبسایت تخصصی فیت کلاب چگونگی بهره‌مندی از فواید تمرین زومبا برای لاغری را بیان خواهیم کرد.

زومبا چیست؟

زومبا یک ورزش هوازی است که بر پایه حرکات ریتمیک و رقص بنا شده است. در دهه 1990 یک رقصنده کلمبیایی به نام «آلبرتو پرز» این نوع ورزش و رقص را بنا نهاده است. زومبا از ترکیب حرکات رقص آمریکای جنوبی (رقص لاتین)، حرکات ورزشی و ایروبیک تشکیل گردیده است. ورزش زومبا در هر جلسه تمرین ممکن است بین 60 تا 90 دقیقه به طول بیانجامد.

عوامل موثر بر میزان کالری سوزی در زومبا

عوامل مختلفی بر میزان کالری سوزی یک فرد طی انجام ورزش زومبا برای لاغری، موثر هستند که در ادامه بیان می‌کنیم.

  • سن
  • وزن
  • سطح آمادگی جسمانی
  • شدت تمرین

اگر قصد دارید از مزایای زومبا برای لاغری بهره‌مند شوید می‌توانید با توجه به صلاحدید مربی ورزشی و با توجه به شرایط جسمانی خود، شدت تمرینات ورزشی را تا جایی که به بدن شما آسیبی وارد نشود، افزایش دهید. همانطور که در بخش قبل بیان شد با کاهش میزان کالری مصرفی نیز به کاهش وزن خود کمک خواهید کرد. اما این نکته را باید در نظر بگیرید که بدن به حد مشخصی نیاز به کالری دارد و نباید خودسرانه میزان کالری مصرفی را کاهش دهید.

 چرا که برای حفظ سلامتی بدن و انجام ورزش پر انرژی زومبا، نیاز به حفظ تعادل بدن در مصرف کالری، ویتامین‌ها و مواد مغذی دارید. به این معنا که در کنار کاهش مصرف کالری، باید مراقب سلامت خود بوده و مواد مغذی را به حد لازم به بدن خود برسانید. از این رو می‌توانید با در دست داشتن یک رژیم غذایی اصولی که متناسب با شرایط بدنی شما است و شامل غلات کامل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه و این قبیل موارد می‌شود، کاهش وزن ایده‌آل و منطقی خود را شاهد باشید.

بدن چه میزان کالری نیاز دارد؟

زنان سالم نباید کمتر از 1200 کالری در روز و مردان سالم نباید کمتر از 1500 کالری در روز مصرف کنند. این اعداد تنها در شرایطی تغییر می‌کند که پزشک متخصص با توجه به شرایط جسمانی شما، تشخیص دیگری داشته باشد و این میزان کالری دریافتی را کاهش یا افزایش دهد.

 بنابراین بهتر است میزان کالری سوزی حین انجام زومبا برای لاغری را دانسته و رژیم غذایی شما نیز میزان کالری مورد نیاز بدن را تامین کند. از این رو می‌توانید برای دریافت یک رژیم غذایی اصولی، با کارشناسان با تجربه مجموعه فیت کلاب در ارتباط بوده و برنامه‌ای مناسب شرایط خود دریافت کنید.

نحوه انجام زومبا

در دهه گذشته، زومبا محبوبیت زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. در حال حاضر نیز باشگاه‌های زیادی هستند که زمان‌های مختلفی را برای انجام این ورزش در نظر گرفته‌اند. از این رو به راحتی می‌توانید کلاس‌های زومبا را در حوالی خود بیابید. ورزش زومبا، ورزشی است که نیاز به تجهیزات خاصی نداشته و به راحتی می‌توانید در باشگاه‌های ورزشی و همچنین در منزل انجام دهید. 

برای انجام زومبا در منزل، کافی است لباسی مناسب، یک جفت کتونی و دمبلی مناسب داشته باشید. البته داشتن دمبل ورزشی بنا بر نظر مربی شما است، چرا که برخی مربیان برای تقویت کل بدن از دمبل نیز در این ورزش استفاده می‌کنند. برای تمرین در منزل می‌توانید به راحتی با ویدئوهای آموزشی موجود که به صورت اصولی این ورزش را ارائه داده‌اند، از ورزش زومبا برای لاغری استفاده کنید.

فواید زومبا 

تا به اینجا مواردی در مورد ورزش زومبا برای لاغری بیان شد، اما لازم است بدانید زومبا علاوه بر چربی سوزی و تقویت بدن، فواید دیگری نیز دارد. در ادامه این فواید را ذکر می‌کنیم.

  • تقویت سلامت قلب و عروق از فواید انجام زومبا برای لاغری است. ورزش منظم می‌تواند به بهبود سلامت قلب، کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن همچون دیابت و بیماری‌های قلبی کمک کند.
  • کاهش استرس و بهبود خلق و خو یکی دیگر از مزایای زومبا برای لاغری است. طبق تحقیقات علمی ثابت شده است ورزش باعث افزایش تولید اندورفین در بدن خواهد شد. اندورفین نیز باعث تقویت و بهبود خلق و خوی فرد به صورت طبیعی خواهد شد. بنابراین با زومبا، نه تنها یک تمرین عالی خواهید داشت بلکه سلامت روحی خود را نیز بهبود می‌بخشید.
  • چربی سوزی و کاهش وزن نیز از فواید انجام زومبا برای لاغری است. چرا که زومبا ورزشی است که تمام بدن را درگیر کرده و متابولیسم بدن را افزایش خواهد داد. در نتیجه کالری سوزی بدن بالا رفته و اینگونه زومبا برای لاغری موثر است.
  • زومبا برای ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای مناسب بوده و می‌توانند شدت تمرینات زومبا برای لاغری را متناسب با شرایط بدنی خود، تنظیم کنند.
  • انجام زومبا برای لاغری باعث تقویت قسمت مرکزی بدن و انعطاف پذیری بیشتر حرکات لگن و قسمت میانی خواهد شد. چرا که حرکات پرانرژی زومبا تمام عضلات بدن را درگیر خواهد کرد.
  • افزایش استقامت بدن نیز از تاثیرات انجام زومبا برای لاغری است. به این دلیل که زومبا با درگیر کردن تمام ماهیچه‌های بدن همچون عضلات سرینی، شکم، همسترینگ، سه سر، عضله چهار سر و غیره باعث افزایش توده عضلانی شده و اینگونه استقامت بدن را افزایش خواهد داد.
  • افزایش آستانه درد
  • بهبود کیفیت زندگی
  • افزایش انرژی
  • بهبود فشار خون
  • انواع رقص زومبا

    در این بخش انواع رقص زومبا را معرفی خواهیم کرد. هر نوع رقص زومبا با توجه به شدتی که دارد، مناسب افراد خاصی بوده و تاثیر متفاوتی بر بدن خواهد داشت. جالب است بدانید از انواع رقص زومبا برای لاغری استفاده می‌شود.

    1.زومبا تونینگ (Zumba Toning)

    زومبا تونینگ با درگیر کردن بخش‌هایی از بدن همچون باسن، شکم، پاها، دست‌ها و غیره علاوه بر چربی سوزی و لاغری، باعث تقویت عضلات و فرم دهی شکل بدن نیز خواهد شد.

    2.زومبا گلد (ZumbaGold)

    زومبا گلد برای افراد مسن مناسب است. چرا که با انجام تمرینات این نوع زومبا، امکان افزایش دامنه حرکتی، کمک به حفظ تعادل بدن، افزایش قدرت ماهیچه‌های قلبی عروقی و دیگر موارد را امکان پذیر می‌سازد. همچنین در کنترل بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، دیابت و غیره نیز موثر است.

    3.زومبا استپ (Zumba Step)

    زومبا استپ برای افرادی که می‌خواهند حین استفاده از رقص زومبا برای لاغری، عضلات خود را نیز تقویت کنند مناسب است.

    4.زومبا سناتو (Zumba Sentao)

    این نوع از زومبا برای لاغری، با شدت بالا انجام شده و برای چربی سوزی مناسب است. در این تمرین نیز تمام بدن درگیر خواهد بود.

    5. آکوا زومبا (Aqua Zumba)

    این نوع تمرین از زومبا برای لاغری، در آب انجام شده و علاوه بر کالری سوزی، باعث تقویت بدن و حفظ سلامت قلبی عروقی نیز خواهد شد.

    6.زومبا تومیک (Zumbatomic)

    زومبا تومیک برای کودکان 4 تا 12 ساله مناسب است. این کودکان همزمان با رقص، درگیر ورزش نیز خواهند بود و باعث تقویت روحیۀ آنان خواهد شد.

    7.زومبا فیتنس (Fitness Zumba classes)

    این نوع از زومبا برای لاغری، در سطوح متوسط تا شدید برگزار می‌شود که تناسب اندام فرد را همراه با رقص ارائه می‌دهد. بنابراین علاوه بر چربی سوزی باعث تناسب اندام شده و در عین حال باعث بالا رفتن قدرت بدنی خواهد شد.

    8. زومبینی (Zumbini)

    این نوع زومبا برای کودکان زیر 3 سال طراحی شده است. طی این نوع کلاس زومبا، کودکان چگونگی ارتباط با موسیقی و بازی‌های متناسب با خود را یاد خواهند گرفت.

    سوالات متداول در مورد ورزش زومبا برای لاغری

    آیا زومبا برای حذف چربی اضافی شکم مناسب است؟

    در پاسخ باید گفت بله؛ ورزش و رقص زومبا، شامل تمریناتی هوازی با شدت بالا است. این تمارین علاوه بر بهبود سلامت قلب و عروق، کلسترول و سطح قند خون بدن را کاهش داده و به خوبی باعث چربی سوزی ناحیه شکم خواهد شد.

    آیا زومبا 3 جلسه در هفته کافی است؟

    در طول یک ساعت تمرین زومبا به طور میانگین کالری سوزی بدن به میزانی بین 300 تا 900 کالری رخ خواهد داد. این میزان از کالری سوزی بستگی به شرایط هر فرد همچون سن، وزن و دیگر موارد دارد. بنابراین انجام تمرینات زومبا با شدتی متوسط (حداقل) به همراه یک رژیم غذایی اصولی، برای رسیدن به هدف زومبا برای لاغری که در فکر بسیاری افراد وجود دارد، مناسب است.

    سخن پایانی 

    زومبا می‌تواند یک روش لذت بخش برای انجام تمرینات هوازی و کاهش وزن باشد و به شما کمک کند که از زومبا برای لاغری کمک بگیرید. برای اینکه از ورزش زومبا نتیجۀ بهتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم در کنار آن، یک رژیم غذایی مناسب را نیز پیگیری کنید. اینگونه به هدف خود یعنی استفاده از زومبا برای لاغری، دست خواهید یافت.

     البته در نظر داشته باشید بهتر است قبل از شروع هر ورزشی ابتدا از سلامت جسمانی خود آگاه باشید و در صورت وجود هر نوع مشکلی، ابتدا در صدد رفع آن اقدام نمایید تا به نتایج مطلوبی از زحمات خود در ورزش دست یابید.

نظرات
یک نظر بنویسید نزدیک