جستجو
بازگشت به همه

رفع بوی بد پا و علت ایجاد آن

رفع بوی بد پا و علت ایجاد آن

بوی بد پا برای هیچ کس موضوع خوشایندی نیست. بروز این مشکل علل مختلفی دارد.

به طور مثال زیاد راه رفتن در روز، پوشیدن کفش با جنس های مصنوعی و نامناسب، تغییرات شدید هورمونی، استفاده از جوراب های نایلونی یا به طور کلی الیاف غیر طبیعی و برخی علل دیگر. از نظر پزشکی مشکل بوی بد پا به عنوان برومودوسیس شناخته می‌شود که یک مشکل رایج است. اما هیچ دلیلی برای بو گرفتن پا، محکم‌تر و البته ساده‌تر از آن نیست که ما هرروز مجبوریم کفش بپوشیم. و پوشیدن یک کفش استاندارد و دارای تهویه  مناسب خیلی می تواند به این موضوع کمک کند, همین طور جوراب با الیاف طبیعی و ضد بو.

این مطلب را بخوانید تا در آن ابتدا با دلایل اصلی و علمی بو گرفتن پا و علت بوی بد پا در کفش آشنا شوید، سپس روش‌های ساده و خانگی درمان بوی پا و رفع بوی کفش. 

 

دلایل علمی بوی بد کفش

بوی بد پا معمولا به علت فعالیت باکتری خاصی ( باکتری ها دسته ای از میکروب ها هستند) به نامBrevibacteria بروی باکتری  ایجاد می شود.

این باکتری بیشتر بر روی پوست کف پا و پوست بین انگشتان پا زندگی میکند و از تکه های پوستی که بطور مرتب از این نواحی جدا میشوند تغذیه میکند.

محیط مناسب برای فعالیت این باکتری محیط مرطوب است. پای کسانی که زیاد عرق میکند و یا به دلایلی زیاد در کفش میماند میتواند محیط مناسبی برای رشد و فعالیت این باکتری فراهم آورده و موجب بوی بد پا شود.

بوی بد پا در مردان بیشتر دیده میشود. پوشیدن جوراب و کفش  هایی که مانع از تنفس عادی پا شده و اجازه رسیدن هوا با پا را نمیدهند میتواند موجب بوی بد پا شود.

ورزشکارانی که مدت زیادی کفش میپوشند و به علت فعالیت شدید بدنی تعریق زیادی در کل بدن منجمله در پا دارند مستعد بروز این وضعیت هستند.

جوراب های نایلونی تا حد زیادی مانع رسیدن هوا به پا میشود و همچنین نمیتواند عرق پا را جذب کند. پوشیدن این جوراب ها میتواند پا را مستعد به بروز بوی بد کند.

درمان بوی بد پا

مهمترین اقدامات به این منظور عبارتند از:

  • شستن مکرر پا به صابون های ضد باکتری
  • پوشیدن جوراب های تمیز و غیر نایلونی که اجازه رسیدن هوا به پا را بدهند و عرق پا را جذب کنند مثل جوراب های نخی
  • خشک نگه داشتن کفش
  • استفاده نکردن از کفش های تنگ و بسته مثل پوتین
  • استفاده از کفی های مخصوص که بو را به خود جذب میکنند

در موارد شدید ممکن است پزشک معالج از داروهای موضعی یا خوراکی استفاده کند که تعریق پا را کاهش میدهند

درمان خانگی برای کاهش بوی پا

 

جوش شیرین

اگر کفش های ورزشی یا معمولی تان بو گرفته، کمی جوش شیرین داخل آن ریخته و اجازه دهید که تا صبح در داخل کفش های تان باقی بماند. صبح پودرها را تکانده و آنها را از داخل کفش خود خارج کنید. یادتان باشد که در مورد کفش های چرم این کار را انجام ندهید چرا که باعث خشک شدن کفش تان خواهد شد

نمک

بسیاری از کفش هایی که در آنها از الیافی چون کنف استفاده شده، مستعد بو گرفتن هستند و این اتفاق خصوصا زمانی که کفش تان را در فصل تابستان و بدون جوراب می پوشید افزایش پیدا می کند. با پاشیدن اندکی نمک به داخل آن کفش ها می توانید وضعیت را بهتر کنید.

عصاره روغن ها

چند قطره از عصاره روغن هایی چون، اوکالیپتوس، میخک و یا روغن درخت چای را در داخل کفش خود بریزید. این کار را مستقیم انجام ندهید و با یک برگ کاغذ یا دستمال تمیز آغشته شده به یکی از این روغن ها باعث کاهش میزان بوی بد کفش خود شوید.

الکل

اندکی الکل را روی بخش ها کثیف و بو گرفته کفش خود بریزید. الکل نه تنها باعث از بین رفتن بوی بد کفش می شود بلکه سبب ضدعفونی کردن کفش های تان نیز می شود.

چای کیسه ای سیاه

چای سیاه دارای ماده ای به نام «تانن» است. این ماده می تواند در از بین بردن باکتری هایی که در کفش های تان تجمع پیدا کرده اند کمکرسان باشد. همچنین به از بین بردن بوی بد کفش نیز کمک می کند.

چای های کیسه ای را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در داخل آب جوش قرار دهید. آنها را از داخل آب خارج کرده و اجازه دهید تا خشک شوند. سپس آنها را به مدت یک ساعت در داخل کفش تان قرار دهید. زمانی که آنها را از داخل کفش های تان خارج کردید، کفش ها را تمیز و مایع اضافه احتمالی داخل آن را نیز خارج کنید.

پودر بچه

درست پیش از پوشیدن کفش های تان در داخل آنها اندکی پودر بچه بریزید تا از بو گرفتن کفش تان ممانعت به عمل آورد. اگر هم فکر می کنید ممکن است پاهای تان با داخل شدن به کفش بو بگیرند، به کف پاهای تان اندکی پودر بچه بزنید.

خاک مخصوص نگهداری گربه

ممکن است برای تان اندکی عجیب به نظر برسد اما خاکی که برای حیوان خانگی خود خصوصا گربه می ریزید دارای خاصیت بوزدایی است و نیز قدرت جذب مایعات در این نوع خاک زیاد است. کف کفش خود را با یک لایه از همین خاک پر کرده و اجازه دهید که در طول شب در داخل کفش تان باقی بماند.

صبح می توانید آن را از داخل کفش ها خارج کنید و با دستمال مرطوب، ته کفش خود را تمیز کنید.

قرار دادن کفش ها در داخل فریزر

ا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر هیچ کدام از روش های گفته شده، نتواست بوی کفش تان را برطرف سازد، می توانید به مدت یک شب آن را در داخل فریزر قرار دهید. کفش ها را در داخل یک پلاستیک که درب آن نیز بسته شده قرار دهید و در تمام طول شب آن را در فریزر نگه دارید. این کار می تواند به از بین بردن باکتری های موجود در آن بیانجامد

پس نتیجه گیری میکنیم که

  • پایین بودن کیفیت کفش مهم ترین علت بو گرفتن کفش و همچنین بو گرفتن پاها میباشد. میتوانیم با جلوگیری از بو گرفتن پاها تا حد زیادی از بو گرفتن کفش ها جلوگیری کنیم.
  • برند ورزشی °361 از کفی های آنتی باکتریال که دارای افزودنی های کربنی جهت کنترل رطوبت پا با ساختاری اسفنجی که رطوبت پا را به خوبی به خود جذب میکنند استفاده کرده است و علاوه بر آن  تمامی کفش های خود را با قابلیت تنفس و تهویه مناسب جهت جلوگیری از تعریق پا و بوگرفتن کفش طراحی و تولید کرده است جهت حال بهتر کتونی پوشان به موقع فعالیت های روزانه و ورزشی .

نظرات
یک نظر بنویسید نزدیک