جستجو
بازگشت به همه

ورزش با هولاهوپ

ورزش با هولاهوپ

امروزه ورزش با حلقه محبوبیت خاصی بین افراد جامعه خصوصاً بانوان پیداکرده است. افرادی که فرصت کافی برای رفتن به باشگاه ورزشی را ندارند انجام فعالیت ورزشی به‌وسیله حلقه ورزشی را بهترین راه ممکن برای ورزش در منزل حتی برای بازه زمانی محدود مناسب می‌دانند از جهتی که این حلقه‌ها بسیار کم‌هزینه و اقتصادی نیز هستند در بین بانوان بسیار محبوب شده‌اند. اگر مایل هستید که با حلقه لاغری چربی‌های شکم و پهلوی خود را از بین ببرید باید چند نکته مهم قبل از انجام این ورزش را رعایت کنید.

  • قبل از شروع تمرین با حلقه، لباسی بپوشید که دقیقاً اندازه بدنتان باشد تا انجام تمرین برای شما راحت‌تر کند.
  • برای شروع تمرین، حلقه‌ای انتخاب کنید که مناسب با شرایط فیزیکی شما باشد و در انتخاب آن فاکتورهایی مانند اندازه حلقه، مدل، حالت و حتی رنگ بسیار مهم است که باید با آن‌ها توجه داشته باشید.

مزایای ورزش با حلقه لاغری

حلقه زدن تمرینی برای هسته بدن

حلقه زدن بطور منظم، می تواند به شما کمک کند تا ماهیچه شکم و دور کمرتان به سرعت تقویت شود و چربی های این نواحی که اغلب مشکل سازند، از بین بروند. مطالعات نشان می دهد که حلقه زدن، می تواند چربی هایی که برای مدت زیادی در بدن مانده و سفت شده، به سختی از ماهیچه ها جدا می شوند و برای قلب مضر است را به سوزاند. این موقعیتی است که آن را  برد- برد می نامیم.

هولاهوپ تمرینی برای کل بدن

تحقیقات اخیربه این نکته اشاره دارد که تمرین کردن با هولاهوپ باعث تقویت ۳۰ ماهیچه در بدن می شود. از ترکیب کردن بعضی حرکات باهم، می توانید به راحتی روی بازوها، ران ها و هسته بدن کار کنید. هولاهوپ باعث چربی سوزی می شود. اخیرا شورای ورزش آمریکا ثابت کرده است که هر یک ساعت حلقه زدن، بالای ۴۰۰ کالری می سوزاند. همچنین اگر بخش های دیگری مثل دست ها و پاها در تمرین با هولاهوپ درگیر شوند، در هر ساعت حلقه زدن، بیش از ۶۰۰ کالری خواهید سوزاند. بر طبق پژوهشی در سال ۲۰۰۹، حلقه زدن با شدت بالا برای ۸ دقیقه به شما یک تمرین عالی قلبی عروقی میدهد و باعث میشود ۵۰ کالری بسوزانید؛ یعنی ۶.۵ کالری در هر دقیقه! براساس مطالعات شورای ورزش آمریکا، با حلقه زدن ۷ کالری در دقیقه سوزانده می شود.

هولاهوپ برای قلب مفید است

حلقه زدن یک تمرین با شدت بالا برای ماهیچه ها است. به خصوص برای ماهیچه ای که از اهمیت خاصی برخوردار است؛ یعنی قلب! هر کسی که حلقه می زند، می داند که در همان دقیقه اول ضربان قلب بالا می رود. تمرین با هولاهوپ برای ۲۰ دقیقه در روز با شدت زیاد، یک فعالیت فیزیکی است که برای بهبود یافتن و حمایت کردن از سلامتی توصیه می شود.

هولاهوپ انعطاف پذیری و استحکام ستون فقرات را بهبود می بخشد

حرکاتی که با حلقه انجام می دهید، به دلیل تمرین دادن ستون فقرات، می تواند انعطاف پذیری شما را افزایش دهد و همچنین از آسیب دیدگی کمر و پشت جلوگیری کند. زمانیکه حلقه می زنید، خود را با ریتم خاصی به جلو و عقب تکان می دهید و کل وزنتان را در امتداد یک راه منتقل می کنید. این حرکت فشار را از استخوان خاجی و اطراف آن برمی دارد و در نتیجه ی بهتر شدن استخوان خاجی، ستون فقرات نیز اصلاح می شود، جریان خون در آن بهبود یافته و انعطاف پذیری کلی آن افزایش می یابد.

هولاهوپ هماهنگی بین چشم و دست و دیگر توانایی های حرکتی را بهبود می بخشد

مانند همه ورزش های دیگر، حلقه زدن هم بین چشم و دست هماهنگی ایجاد می کند و با این کار علاوه بر ماهیچه ها، مغز را نیز به چالش می کشد. حلقه زدن در جهت طبیعی و جهت معکوس، یک موقعیت عالی است که مغز را درگیر کرده و با چرخیدن به سمت غالب و سپس به سمت غیر غالب، تعادل بدنتان را تضمین می کند.

هولاهوپ، عامل شادی

در کنار مزایا بی نظیر فیزیکی و تناسب اندام که هولاهوپ برایتان به ارمغان می آورد، خیلی از ما عاشق آن می شویم؛ به این خاطر که به ما حس خوشحالی می دهد. در کنار اینکه با حلقه زدن آندروفین در بدن ترشح می شود، پس از تمرین با آن می توانید تاثیر مثبت این فعالیت را در روحیه تان احساس کنید.

بعد از ورزش با حلقه، اغلب ما احساس جوانی، قدرت و ا اعتماد به نفس خواهیم داشت، به بیان دیگر حس بهتری به خودمان داریم. ورزش با هولاهوپ هم مانند دویدن، می تواند یک فعالیت فردی یا گروهی باشد. تنها چیزی که به آن احتیاج دارید، یک حلقه است که در مرکز بدنتان قرار می گیرد و فعالیت سالم برای شروع یا پایان یک روز بلند است که می توانید با خانواده یا دوستان آن را انجام دهید. ۸ دقیقه حلقه زدن در روز، راهی برای رسیدن به تناسب اندام و روشی برای زندگی سالم است.

مضرات تمرین با حلقه لاغری و عوارض حلقه زدن

حلقه زدن، ورزشی است که به تقویت عضلات شکم و میانی بدن کمک می کند و در عین حال سبب سوزاندن چربی های اضافی این نقاط می شود ولی برای این ورزش باید نکات ایمنی را نیز در نظر داشت. استفاده از حلقه لاغری برای افرادی که تجربه آسیب دیدگی از ستون فقرات،دیسک کمر و یا شکستگی در این نقاط را دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود و افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند پیش از اقدام به فعالیت با حلقه ورزشی حتما باید با پزشک متخصص مشاوره کنند. استفاده از حلقه هایی با وزن بیش از ۲ کیلوگرم سبب فشار و کبودی در کمر می شود وبرای تمرین، انتخاب وزن مناسب حلقه خود یک فاکتور مهم محسوب می شود. استفاده نا متعارف و بیش از اندازه سبب فشار در پهلوها و کمر خواهد شد و پیشنهاد می شود در روز بیشتر ۴۰ الی ۴۵ دقیقه با حلقه تمرین نشود. برای کم شدن فشار تمرین می توان هر ۵ دقیقه جهت گردش حلقه را تقییر داد که این عمل خود یک نوع تنوع در انجام تمرین است و می توان برای کم کردن فشار حاصل از تمرین بر روی زانوها، پاها را کامل صاف نگه نداشت و هر از گاهی حرکات ایستایی پا را عوض کرد. در صورت رعایت این اصول تمرینی حلقه ورزشی هیچ ضرری برای سلامت بدن نخواهد داشت و با انجام یک برنامه تمرینی مناسب می توان به تناسب اندام رسید.

آیا حلقه زدن باعث لاغری می‌شود؟

حلقه هولاهوپ بیش از 60 سال است که به عنوان یک سرگرمی محبوب شناخته شده است. اگر از حلقه لاغری قبلاً استفاده نموده‌اید به‌خوبی می‌دانید تلاش برای چرخاندن و نگه‌داشتن آن در اطراف شکم و پهلوها یک تمرین چالش‌برانگیز خواهد بود. کاهش وزن و لاغری می‌تواند به‌سلامت قلب و عروق و همچنین بهبود تنفس و گردش خون کمک کند. با این حال رژیم غذایی مناسب در کنار روش‌های مناسب ورزشی می‌توان به روند تناسب‌اندام و لاغری افراد کمک شایانی نماید. زمانی که شروع به حلقه زدن می‌کنید ضربه‌های متوالی موجب کاهش چربی‌های اطراف شکم و پهلوها خواهد شد. حلقه‌های ورزشی هولاهوپ برای خلاص شدن از شر چربی‌های سرسخت شکم مفید خواهند بود زیرا عضلات اطراف کمر و همچنین هسته مرکزی تحت‌فشار قرار گرفته و مزایای زیادی را در ورزش‌هایی چون زومبا و یا پیلاتس خواهد داشت.

طبق مطالعه‌ای که در سال 2010 در دانشگاه Wisconsin در امریکا انجام شد، هولاهوپ می‌تواند 7 کالری در دقیقه بسوزاند و این بدان معنی است که فقط در طی 10 دقیقه حدود 70 کالری می‌سوزانید و طبق همین مطالعه از بین حدود 60 نفر داوطلب که ضربات قلب آنها به طور متوسط 151 ضربه در دقیقه داشته‌اند می‌شود نتیجه گرفت این یک تمرین عالی قلبی عروقی می‌باشد.

برای کاهش وزن چه میزان باید حلقه بزنیم

یک نکته را به یاد داشته باشید، کاهش وزن این نیست که ببینید اعداد و ارقام تقریبی نرخ کالری سوزی در یک مقیاس کاهشی و یا افزایشی می‌باشد. بلکه کاهش وزن و لاغری مربوط به اتخاذ یک تصمیم بزرگ برای یک سبک زندگی جدید است به‌نوعی که با تغییرات اساسی در برنامه روزمره می‌توان به اهداف خود دست یافت. سعی کنید در ابتدا با 5 دقیقه کار خود را آغاز نمایید و سپس بسته به توانایی بدنی خود 5 دقیقه دیگر نیز به تمرین اضافه نمایید. برای مثال اگر اولین‌بار در 5 دقیقه تمرین می‌کنید 2 دقیقه استراحت نمایید و سپس 10 دقیقه بعدی را آغاز کنید. تا اینکه حدود 20 تا 30 دقیقاً این کار را انجام دهید. البته می‌توانید در کنار آن ورزش‌های مکمل مثل دراز و نشست را نیز انجام داد.

حلقه هولاهوپ مناسب، حلقه‌ای است که با سن، وزن و تجربه تمرین شما در ارتباط باشد. وزن حلقه نیز به میزان وزن شما بستگی دارد و اگر وزن شما کمتر از 60 کیلوگرم است اصلاً توصیه نمی‌شود که از حلقه‌های لاغری سنگین استفاده نمایید.

تقویت قلب

اگر حدود 15 دقیقه از این حلقه لاغری استفاده نمایید می‌توانید ضربان قلب خود را حس نمایید اگر هر روز 15 تا 30 دقیقه نیز تمرینات با این حلقه ورزشی را ادامه دهید عضلات قلب شما تقویت خواهد شد همین امر باعث می‌گردد جریان خون سریع‌تر پمپاژ شده و به‌تمامی عضلات خون‌رسانی شود. این تمرینات فشارخون شما را کنترل کرده و مزایای خارق‌العاده‌ای را به همراه دارد.

لاغری با حلقه هولاهوپ

در سال‌های اخیر حلقه هولاهوپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تمرینات ورزشی برای کودکان و بزرگسالان تبدیل شده است زیرا نه‌تنها ارزان هستند بلکه بسیار کاربردی نیز می‌باشند. استفاده از حلقه ورزشی هولاهوپ به عنوان بهترین روش برای هدف قراردادن چربی‌های اضافی اطراف شکم و پهلوهاست. با ترکیب برخی از تمرینات یوگا می‌توانید نرخ کالری سوزی را نیز افزایش دهید. به طور متوسط زنان می‌توانند در یک جلسه 30 دقیقه‌ای 165 کالری و مردان نیز حدود 200 کالری بسوزانند. از همه مهم‌تر استفاده از تغذیه مناسب و کم کالری است. بهتر است در طول دوره تمرین تا جای امکان از مصرف برنج در وعده شام پرهیز کرده و این تمرین را در کنار رژیم مناسب انجام دهید.

چند دستور کلی نیز وجود دارد اگر سن کودکان شما حدوداً 10 سال باشد لازم است تا حلقه کوچک بخرید. اگر بین 10 تا 14 سال باشد حلقه متوسط و اگر سن بالاتری نیز داشته باشد می‌توانید از حلقه‌های بزرگ بازار استفاده نماید. اگر می‌خواهید به‌صورت حرفه‌ای‌تر کار کنید پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام هر فعالیتی ابتدا بدن خود را گرم کنید. گرم کردن قبل از ورزش باعث خواهد شد تا بدن شما در برابر آسیب محافظت شود.

آیا حلقه زدن برای بدن ضرر دارد؟

چرخاندن حلقه‌های لاغری به دور کمر به‌نوعی یک تمرین لذت‌بخش و البته کمی سخت خواهد بود. اگرچه حلقه زدن یک ورزش کالری سوز به‌حساب می‌آید اما معایب و مضرات حلقه زدن باعث برخی آسیب‌های جزئی به بدن شده که ممکن است در صورت عدم راهنمای مناسب در تمرینات خطرات قابل‌توجهی نیز داشته باشد. از جمله معایب حلقه لاغری می‌توان به برخی از موارد ذیل اشاره کرد.

تحریک پوست

برخی حلقه‌های لاغری که از مواد بی‌کیفیت ساخته می‌شوند، هنگام تمرین به دلیل تماس با پوست ممکن است باعث قرمزی و خارش شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورتی که این علایم را مشاهده کردید علاوه بر استفاده از حلقه‌های هولاهوپ استاندارد، لباس مناسب تمرین نیز به تن کنید.

کبودی

یکی از متداول‌ترین معایبی که ممکن است اکثر این محصولات داشته باشند کبودی بدن خواهد بود. این امر هم کاملاً طبیعی است به دلیل اینکه نیروی گریزازمرکز در هنگام چرخش بیشتر می‌شود و مقاومت حلقه و برخورد با بدن باعث افزایش فشار به روی مویرگ‌های زیرپوست شده و آن را به‌نوعی از بین خواهد برد. همین امر باعث کبودی موقت می‌شود البته از آنجایی‌که بدن به‌مرور این مویرگ‌ها را ترمیم می‌کند کبودی نیز از بین خواهد رفت. توصیه می‌شود زمان تمرینات را در ابتدا کوتاه نمایید.

درد عضلانی

درد عضلانی یا التهاب تاندون‌ها از دیگر معایب ورزش‌های Hula Hoop خواهد بود اگر عضلات شما از چرخاندن حلقه به دور کمر و یا بازوها دچار خستگی شود و درد عضلانی آغاز گردد برای رفع این مشکل بهتر است بعد از تمرین اولیه حرکت خود را معکوس نمایید و مدتی را برای ریکاوری بدن در نظر بگیرید.

روند کارکردن با حلقه لاغری برای تازه‌کارها

اگر مبتدی هستید ابتدا بایستی با توجه به وزن خود یک حلقه مناسب و سبک بخرید. ترجیحاً با حلقه‌های معمولی با برجستگی‌های کوچک شروع کنید. طبق استاندارد بهتر است حدود 5 دقیقه در مرحله اول تمرین کنید. این امر باعث خواهد شد شرایط فیزیک جسمی شما نیز عادت کند. به‌تدریج و آرام سرعت حرکات را افزایش دهید تا جایی که به 30 تا 40 دقیقه تمرین روزانه برسید. توصیه می‌شود تمرین خود را به بازه‌های زمانی کوچک‌تری تقسیم کرده و بعد از هر پارت استراحت 2 تا 5 دقیقه‌ای، جهت حرکت را معکوس نمایید.

 

  • برای انجام هرگونه فعالیت ورزشی، داشتن کفش و لباس مناسب از اهمیت به سزایی برخوردار است. ما در مجموعه ورزشی°361 بهترین مدل های کفش، مناسب هر فعالیتی را در اختیار شما قرار دادیم که بتوانید به درستی کفش تهیه کنید و مراقب سلامت خود باشید.
نظرات
یک نظر بنویسید نزدیک