جستجو
بازگشت به همه

کوه نوردی و کفش مناسب آن

کوه نوردی و کفش مناسب آن

کوهنوردی ورزشی است که در آن با استفاده از ابزار ویژه از کوه بالا می‌روند برای دست یافتن بر ارتفاعات و قلل آن.

برخلاف بسیاری از ورزشها، کوهنوردی قوانین جهانی مدون و تعریف همه‌پذیر ندارد.

لوازم کوهنوردی

با توسعه ورزش کوهنوردی ابزار و لوازم مخصوص آن نیز به بازار آمد. شاید اساسی‌ترین وسیله کوهنوردی کفش کوه باشد زیرا کوهنوردی و کوه‌پیمایی بدون آن توصیه نمی‌شود. کفشهای کوهنوردی ابتدایی تنها برای حفاظت پاها در محیط خشن کوهستان ساخته می‌شدند و هدف اصلی آنها حفظ گرما، ایجاد اصطکاک مناسب با سطوح و حفاظت پا در پهنه‌های خشن بود. امروزه علاوه بر این اهداف شکل طبیعی پا هم در نظر گرفته می‌شود تا کفش راحتتر باشد. به علاوه با توجه به مواد جدیدی که بر پایه پلاستیک ساخته می‌شوند، تولیدکنندگان توانسته‌اند وزن کفشها و به‌طور کلی وسایل کوهنوردی را به اندازه قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

وسیله مهم بعدی کوله کوهنوردی است که برای توزیع درست وزن بر بدن طراحی می‌شود تا موجب خستگی و آسیب‌دیدگی کوهنورد نشود. همچنین باتوم کوهنوردی نیز بسیار مرسوم است تا از فشار بیش از حد به زانوها جلوگیری شود. علاوه بر اینها بسته به نوع صعود (سنگنوردی، دره‌نوردی، کوه‌پیمایی،...)، فصل سال، ارتفاع صعود و طول مدت حضور در کوهستان، وسایل دیگری به همراه برده می‌شود؛ مانند انواع لوازم فنی (طناب، کارابین، کلنگ،...)، لباس گرم (از جنس گورتکس، پلار، پشم)، وسایل مسیریابی (نقشه، قطب‌نما، GPS)، وسایل حفاظت از تابش آفتاب (کلاه، کرم ضدآفتاب، لباس مناسب)، دارو و جعبه کمکهای اولیه، وسایل شبمانی (چادر، کیسه‌خواب)، کیت بقا.

کفش مناسب کوهنوردی

کفش های کوهنوردی معمولا یکی از مهم ترین و گران ترین تجهیزات کوهنوردی هستند که در سلامت کوهنورد بسیار دخیل اند و به همین دلیل موقع خرید و انتخاب آن ها باید دقت زیادی کرد. 

ویژگی‌های کفش مناسب کوهنوردی

ضد آب باشد

یک کوهنورد ممکن است در شرایط آب و هوایی مختلفی قرار بگیرد، برای مثال گاهی باید در باران و برف به راهش ادامه دهد و یا از کنار چشمه‌های کوهستان بگذرد. بنابراین کفش باید بتواند از نفوذ آب به پا جلوگیری کند. چنین اتفاقی (ورود آب و برف به داخل کفش) ممکن است حتی منجر به آسیب دیدگی و سرمازدگی پای کوهنورد شود. کفشی تهیه کنید که از متریالی ساخته شده باشد که آب را به داخل راه ندهد، حتی جوراب شما نباید خیس شود.

طراحی مناسبی داشته باشد

کفش کوهنوردی شما باید بتواند از حرکات پا پشتیبانی کند. زیره کفش، کفی، رویه، پاشنه و ساق کفش باید طراحی به خصوصی داشته باشد که بتواند در فضای کوهستان از پای شما حمایت و حفاظت کند. کفش شما در عین نرم و راحت بودن، باید محکم و مقاوم هم باشد. به طور مثال ساق نسبتا بلندی داشته باشد که از پیچ خوردن مچ پیشگیری کند یا زیره آن محکم باشد که به هیچ وجه پاره یا سوراخ نشود.

دارای تهویه و حفظ دما باشد

گردش هوا به درون و بیرون کفش کوهنوردی بسیار مهم است، چراکه جلوی عرق کردن زیاد پا و یا بیش از حد گرم شدن آن را می‌گیرد. همچنین به سلامت و بهداشت پوست پا کمک می‌کند.

از طرف دیگر، حفظ دمای پا در زمستان هم مهم است. که پای شما را گرم نگه دارد. این دو ویژگی در کفش‌های مخصوص کوهنوردی وجود دارند، چراکه با متریال و تکنولوژی مخصوصی ساخته می‌شوند.

وزن کفش زیاد نباشد!

وزن کفش شما با توجه به نوع کوهستانی که قرار است به آن صعود کنید، متفاوت است؛ اما به طور کلی کفش شما نباید بسیار سنگین باشد که پا و کمرتان را خسته کند. کفش سنگین شما را اذیت می‌کند و اجازه لذت بردن از مسیر را به شما نمی‌دهد. وزن استاندارد کفش‌های مختلف، متفاوت است اما به طور حدودی ۶۰۰ گرم وزن مناسبی برای کفش مناسب کوهنوردی است.

سخن پایانی

برای کوهنوردی باید یک جفت کفش مناسب و تخصصی داشته باشید؛ چراکه کفش مناسب کوهنوردی ویژگی‌های خاصی دارد که آن را با بقیه‌ کفش‌های ورزشی متمایز می‌کند. ما در مجموعه ورزشی°361 بهترین مدل های کفش، مناسب هر فعالیتی در اختیار شما قرار دادیم که بتوانید به درستی کفش تهیه کنید و مراقب سلامت خود باشید.

نظرات
یک نظر بنویسید نزدیک