جستجو
بازگشت به همه

یوگا فراتر از یک ورزش

یوگا فراتر از یک ورزش

احتمالا به تازگی شنیده ‌اید که ورزش یوگا برای لاغری و کاهش وزن فواید زیادی دارد و برای همین در گوگل در این مورد سرچ کردید و الان اینجا کنار هم هستیم تا بیشتر با این ورزش و تاثیرات آن بر جنبه های زندگی به خصوص در کاهش وزن و لاغری صحبت کنیم و آن را بیشتر کشف کنیم!

یوگا یک ورزش فوق‌العاده است که حرکات فیزیکی، تکنیک‌های تنفسی و ذهن‌آگاهی را برای افزایش هماهنگی بین ذهن و بدن ترکیب می‌کند. مثل یک رقص زیبا بین بدن، ذهن و روح شماست. از طریق یوگا می توانید عضلات خود را کشش دهید و آن ها را تقویت کنید، انعطاف پذیری و تعادل خود را بهبود ببخشید و حس آرامش و آسودگی را در درون خود پیدا کنید و با کمک آن به اهداف تناسب اندام خود برسید.

یوگا فراتر از یک ورزش برای لاغری و کاهش وزن 

خیلی از افراد تصور می‌کنند یوگا تنها یکسری حرکات ورزشی است که برای افزایش انعطاف پذیری و تعادل کاربرد دارد و می ‌توان با آن کالری سوزاند و لاغر شد. بله این تاثیرات را دارد اما این اصل ماجرا نیست! در واقع تاثیر ذهنی این ورزش بر ذهن شما است که می تواند علاوه بر تناسب اندام یک سبک زندگی سالم و ذهن آگاهانه را برای شما رقم بزند و جدای از تناسب اندام و سلامت جسم، به سلامت ذهن و هماهنگی بین این دو کمک کند. این تفاوت یوگا با خیلی از ورزش هایی است که تمرکز آن ها فقط بر روی جسم است و شما با انجام دادن آن ها کالری می سوزانید.

ورزش یوگا، افزایش تمرکز حواس و ذهن آگاهی 

همانطور که قبل تر گفتیم، ورزش یوگا فقط تمرینات فیزیکی و بدنی نیست. بلکه در مورد افزایش آرامش درونی، تمرکز حواس و حضور در لحظه است. وقتی به تمرکز ذهنی و آگاهی بیشتری در مورد خود می‌رسید بهتر و واضح تر درک می‌کنید که چگونه رژیم های غذایی و سبک زندگی سالم می‌تواند به شما در رسیدن به تناسب اندام کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات یوگا و تمرکز حواس می‌تواند به شما در انتخاب بهتر مواد غذایی کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد افرادی که از طریق یوگا تمرکز حواس و ذهن آگاهی را تمرین می‌کنند کمتر در مقابل هوس‌های غذایی ناسالم تسلیم می‌شوند یا به دلایل احساسی و هیجانی غذا می‌خورند. آنها همچنین بیشتر با بدن خود هماهنگ شدند و متوجه شدند که چه زمانی واقعا سیر و راضی هستند.

یوگا به ویژه برای کسانی که از راه های دیگر مثل رژیم غذایی و تمرینات بدنسازی به دنبال کاهش وزن هستند نیز بسیار مفید است. مطالعه دیگری در سال 2017 نشان داد که تمرین تمرکز حواس، که جزء کلیدی یوگا است، می تواند تاثیر مثبتی بر تغذیه و فعالیت های بدنی داشته باشد. 

تمرین یوگا با معده خالی و به صورت ناشتا توصیه می شود که می تواند عادات غذایی سالم تر را به سبک زندگی شما وارد کند. بعد از یک جلسه یوگا، ممکن است متوجه شوید که هوس خوردن غذاهای تازه و فرآوری نشده دارید. همچنین ممکن است لذت آهسته غذا خوردن، مزه مزه کردن هر لقمه و توجه به سیگنال های بدنتان مبنی بر گرسنگی و سیری را کشف کنید. این تغییرات ساده می تواند منجر به کاهش مصرف غذا و رسیده به یک رویکرد سالم تر به غذا خوردن شود.

گنجاندن یوگا و تمرکز حواس در برنامه روزانه شما می تواند تاثیر عمیقی بر تناسب اندام و سلامت کلی شما داشته باشد. با آگاهی بیشتر از بدن، افکار و انتخاب های خود، می توانید تصمیمات سالم تری بگیرید و رابطه مثبتی با غذا و ورزش ایجاد کنید. بنابراین، مت ورزشی خود را باز کنید، نفس عمیق بکشید و سفری به سمت زندگی سالم‌تر و ذهنی آگاه‌تر را در آغوش بگیرید.

یوگا برای لاغری، کاهش وزن و کالری سوزی

یوگا یک ابزار کاهش وزن موثر است و هنگامی که با تغذیه سالم ترکیب شود می تواند نتایج مثبتی را نشان دهد.

تمرین منظم یوگا همچنین می تواند شما را آرام کند و سلامت روان شما را بهبود بخشد. این منجر به انتخاب های غذایی آگاهانه تر و سالم تر می شود که به طور مستقیم به کاهش وزن کمک می کند.

با این حال، یوگا ذهن آگاهی و نحوه ارتباط شما با بدنتان را افزایش می دهد. این همچنین به شما کمک می کند تا انتخاب های غذایی بهتری داشته باشید و مصرف غذاهای ناسالم را کاهش دهید. علاوه بر این یوگا مجموعه ای از فواید را ارائه می دهد که برخی از آنها عبارتند از:

  • افزایش انعطاف پذیری
  • سلامت تنفسی بهتر
  • بهبود انرژی و نشاط
  • افزایش متابولیسم 
  • افزایش تون عضلانی
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • کاهش وزن
  • مدیریت استرس

استرس تاثیرات و مضرات متعددی در سلامت روان و ذهن ما دارد. می تواند خود را به صورت درد، اضطراب، بی خوابی و ناتوانی در تمرکز نشان دهد. خیلی وقت ها همین استرس و اضطراب دلیل افزایش وزن است. ورزش یوگا در مقابله با این استرس ها که در زندگی ماشینی امروز با آن مواجه هستیم بسیار می تواند به شما کند.

فواید فیزیکی یوگا همراه با مدیریت استرس به کاهش وزن و حفظ سلامت جسمی و روانی کمک می کند.

تاثیر یوگا بر کیفیت خواب و کاهش وزن

ورزش یوگا می تواند تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب شما داشته باشد. با تمرین مداوم یوگا، ممکن است متوجه شوید که راحت تر به خواب می‌روید و خواب عمیق‌تر و آرام‌تری را تجربه می‌کنید. توصیه می شود برای حفظ سلامتی و تندرستی هر شب 6 تا 9 ساعت بخوابید.

خواب با کیفیت با کاهش وزن ارتباط مستقیم دارد. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد افرادی که پنج بار در هفته خواب کافی نداشتند در مقایسه با افرادی که الگوهای خواب منظمی داشتند چربی کمتری از دست دادند و کاهش وزن کمتری را تجربه کردند. در این تحقیق هر دو گروه در رژیم غذایی خود محدودیت کالری داشتند و همین مسئله نشان می دهد خواب کم کیفیت یا عدم خواب کافی چطور می تواند تلاش های شما برای لاغری و کاهش وزن را زیر سوال ببرد.

یوگا نیدرا، یک تکنیک آرام سازی یوگا است می تواند در بهبود  کیفیت خوای و خواب عمیق و افزایش ذهن آگاهی به شما کمک کند. در طول یوگانیدرا، شما می توانید اهدافی را تعیین کنید که با اهداف کاهش وزن شما هماهنگ باشد.

یک مطالعه در مقیاس کوچک که در سال 2018 بر روی کارکنان مراقبت های بهداشتی انجام شد این بود که به مدت هشت هفته یوگانیدرا را تمرین کردند. این مطالعه نشان داد که سطح هوشیاری آنها، از جمله آگاهی از اعمال و تجربیات درونی بدون قضاوت، افزایش یافته است. اگرچه سطوح خواب آلودگی در طول پروسه تحقیقات تفاوت معنی داری نشان نداد، اما نمرات در طول زمان با تمرین منظم بهبود یافتند. برای اثبات قطعی این مسئله هنوز نیاز به شواهد و تحقیقات بیشتری است.

برای کاهش وزن و لاغری چند بار باید یوگا انجام دهید؟

برای کمک به کاهش وزن از طریق یوگا، توصیه می شود تا حد امکان به طور مکرر و روزانه تمرین کنید. یا اینکه حداقل 3 تا 5 بار در هفته تمرین کنید و هر جلسه حداقل 1 ساعت طول بکشد.

در روزهای باقی مانده، مفید است که تمرین خود را با یک کلاس آرام تر متعادل کنید. کلاس های هاتا، یین و یوگای ترمیمی گزینه های بسیار خوبی برای این روزها هستند.

اگر در یوگا تازه وارد هستید، مهم است که به آرامی شروع کنید و به تدریج تمرین خود را افزایش دهید. با یک جلسه 20 دقیقه ای شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید. این رویکرد به بدن شما اجازه می دهد تا قدرت، انعطاف پذیری داشته باشید و از صدمات و آسیب ها جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که هر هفته 1 روز کامل استراحت کنید تا به بدن خود فرصت ریکاوری بدهید.

برای افزایش فواید قلبی عروقی و اهدافی لاغری و کاهش وزن، تمرین یوگا خود را با فعالیت های دیگری مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا تکمیل کنید.

هنگام نظارت بر پیشرفت خود، بهتر است بلافاصله پس از کلاس یوگا، به خصوص بعد از یوگای گرم، خود را وزن نکنید. در طول کلاس، ممکن است عرق کنید و این مسئله می تواند وزن شما را به طور موقت تغییر دهد. درعوض، هر روز در زمان مشخصی خود را وزن کنید تا میزان پیشرفت خود را دقیق‌تر ارزیابی کنید. به یاد داشته باشید، ثبات کلیدی است. یک روال یوگا را پیدا کنید که برای شما مفید باشد و آن را به بخشی منظم از سبک زندگی خود تبدیل کنید تا از مزایای کاهش وزن و بهزیستی کلی بهره ببرید.

یوگا برای لاغری و عضله سازی همزمان

یوگا با ساختن توده عضلانی به کاهش وزن و حفظ وزن کمک می کند. به این شکل که شما هم چربی سوزی می کنید و همزمان عضله می سازید. برخلاف وزنه برداری سنتی، یوگا از وزن بدن به عنوان مقاومت استفاده می کند. وقتی حرکت هایی مانند پلانک را انجام می دهید،  شانه‌ها، هسته مرکزی، باسن و پاهای شما درگیر می‌شوند و به عضلاتتان تمرین می‌دهند. تبدیل به حالت هایی مانند سگ سر پایین، عضلات مختلف ساعد، شانه ها و عضلات پشت شما را فعال می کند. تمام این فرآیند های عضله سازی به سوزاندن کالری، چربی و کاهش وزن کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که یوگا می تواند نسبت دور کمر به باسن و شاخص توده بدنی (BMI) را در بزرگسالان سالم کاهش دهد. همچنین مشخص شده است که کلاس‌های یوگای ترمیمی و کندتر می‌تواند سطح گلوکز ناشتا را بهبود بخشد، که نشانه مثبتی برای سلامت متابولیک است.

به طور خلاصه، گنجاندن یوگا در روال خود به شما کمک می کند قدرت داشته باشید، عضلات خود را تقویت کنید و به اهداف کاهش وزن خود کمک کنید.

سوالات متداول در مورد یوگا برای لاغری و کاهش وزن

آیا یوگا به تنهایی می تواند به کاهش وزن من کمک کند؟

یوگا می تواند ابزار ارزشمندی برای کاهش وزن باشد، اما باید توجه داشت که این یک راه حل مستقل نیست. همراه با تمرین های مداوم یوگا، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و گنجاندن سایر اشکال فعالیت بدنی در روتین شما می تواند به کاهش وزن موفقیت آمیز کمک کند.

کدام سبک های یوگا برای کاهش وزن بهتر است؟

سبک‌های فعال‌تر و سخت‌تر یوگا، مانند وینیاسا، یوگای قدرتی یا آشتانگا، می‌توانند به سوزاندن کالری و کاهش وزن کمک کنند. این سبک ها شامل حرکت مداوم، توالی های روان است و می تواند به افزایش ضربان قلب شما کمک کند.

طول یک جلسه یوگا برای کاهش وزن چقدر باید باشد؟

برای کاهش وزن حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت تمرین یوگا را در برنامه خود قرار دهید. با این حال، اگر در انجام تمرینات یوگا مبتدی هستید، می توانید با جلسات کوتاه‌تر شروع کنید و به تدریج با افزایش قدرت و استقامت، مدت زمان را افزایش دهید.

اولین نتایج کاهش وزن با یوگا را در چه زمانی می توانم ببینم ؟

نتایج کاهش وزن برای هر فردی متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی، سبک زندگی و شدت تمرین یوگا شما بستگی دارد. با ثبات و تعهد، می توانید انتظار داشته باشید که در طول زمان نتایج کاهش وزن تدریجی و پایدار را مشاهده کنید.

آیا با یوگا می توانیم چربی های شکم را آب کنیم و چربی سوزی شکم داشته باشیم؟

در حالی که کاهش وزن به تنهایی از طریق یوگا امکان پذیر نیست، تمرین منظم یوگا می تواند به تقویت و تقویت عضلات شکم شما کمک کند. همراه با یک رژیم غذایی سالم و کاهش وزن کلی، می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند.

آیا حرکات یوگا خاصی وجود دارد که به کاهش وزن کمک می کند؟

برخی از حرکات یوگا می تواند به بهبود متابولیسم، تقویت قدرت و افزایش انعطاف پذیری کمک کند، که می تواند به تلاش های کاهش وزن کمک کند. ژست هایی مانند پلانک، سری جنگجو، ژست قایق و پیچ و تاب می توانند چندین گروه عضلانی را درگیر کنند و کالری سوزی را افزایش دهند.

آیا یوگا می تواند به پرخوری عصبی یا هوسر های غذایی کمک کند؟

بله، یوگا می تواند به ایجاد حس بیشتر ذهن آگاهی و آگاهی کمک کند، که می تواند به مدیریت خوردن احساسی و هوس کمک کند. با تمرین یوگا، می توانید ارتباط عمیق تری با بدن خود ایجاد کنید و نشانه های گرسنگی و محرک های احساسی خود را بهتر درک کنید.

به یاد داشته باشید، همیشه توصیه می شود برای راهنمایی شخصی و رفع هر گونه نگرانی خاصی که ممکن است در مورد یوگا و کاهش وزن داشته باشید، با یک مربی واجد شرایط یوگا یا متخصص فیزیولوژی ورزشی مشورت کنید.

نظرات
یک نظر بنویسید نزدیک